Pigmentvlekken wat is het en wat kun je eraan doen?

Oorzaken van pigmentvlekken

Pigmentvlekken zijn grotere, donkere huidverkleuringen, die ontstaan doordat pigment (melanine) zich op één plek in de huid ophoopt. Een pigmentvlek kán al bij de geboorte aanwezig zijn. Vaak ontstaan ze echter pas op latere leeftijd, als iets de huid aanzet tot meer pigmentproductie (ook wel hyperpigmentatie genoemd).

En wat is dat ‘iets’ dan? Meestal is uv-straling oftewel de zon de grote aanjager. Door een te grote dosis zonlicht kunnen pigmentcellen aangezet worden om in hoog tempo melanine aan te maken. Geen wonder dus dat we pigmentvlekken vooral in het gezicht, op het decolleté en bovenop de handen zien. Die ontvangen nu eenmaal de meeste zonnestralen. Verder zijn er ook nog andere triggers die pigment veroorzaken hier zullen wij later in de blog nog op in gaan.

Waar ontstaan ze?

Zoals wij al eerder aangaven is zon de grootste aanstichter in de ontwikkeling van pigment. Wij zien pigmentvlekken dan ook het meest op de uitstekende gedeeltes van het lichaam zoals; gelaat, handen en decolleté. Pigmentvlekken kunnen daarnaast ook in verschillende lagen van de huid ontstaan. Vlekken die zich in de opperhuid bevinden (de bovenste huidlaag) zijn vaak bruin tot zwart. Deze zijn het makkelijkst te behandelen. Als pigmentcellen melanine afgeven in de diepere lederhuid, wordt behandeling lastiger.

Die vlekken hebben ook een andere kleur, meer blauwgrijs. Dit wordt ook vaak melasma, ofwel zwangerschapsmasker genoemd.

Soorten pigmentvlekken

Er zijn verschillende types pigmentvlekken. We bespreken er hier een aantal bekende;

Ouderdomsvlekken (zonnevlekken)

Dit zijn met afstand de meest voorkomende pigmentvlekken. Mensen met een licht huidtype, krijgen deze meestal op oudere leeftijd. Vaak door zonneschade. Wilt u hier meer over weten klik dan op deze link: meer informatie over ouderdomsvlekken.

Zwangerschapsmasker (melasma)

Deze donkerbruine vlekken in het gezicht die vaak symmetrisch ontstaan en vaak zichtbaar zijn op voorhoofd, wangen, bovenlip en kin. Ontstaan vaak spontaan in de zomermaanden door zonlicht, hormonale veranderingen en/of erfelijke aanleg. We zien vaak dat deze klachten ontstaan tijdens de zwangerschap vandaar ook de naam zwangerschapsmasker. Dit hoeft zeker niet altijd de trigger te zijn, soms kan pilgebruik, hormoontherapie of overmatige blootstelling aan zon/zonnebank de oorzaak zijn. We zien deze vorm van pigment met name op het voorhoofd, de jukbeenderen, de bovenlip en de kin. Meer informatie over melasma? Klik dan op deze link: meer informatie over het zwangerschapsmasker.

Post-inflammatoire hyperpigmentatie

Pigmentvlekken kunnen ook worden veroorzaakt door medicijnen en door uitwendige factoren, zoals wondjes, acne, eczeem, allergische reacties, infecties, verkeerde huidverzorgingsproducten of parfum. We noemen dit post-inflammatoire hyperpigmentatie. Deze vorm komt ook voor bij mensen met een donker huidtype.

Pigmentvlekken na acne

Heeft u pigmentvlekjes in het gezicht als gevolg van acne, dan voorkomen we eerst dat er nieuwe ontstekingen ontstaan. Dat doen we met een acne-behandeling, volledig afgestemd op uw huid. Als de huid rustiger is, werken we aan vermindering van de resterende pigmentvlekjes.

Voorkomen door zonbescherming

Omdat uv-straling zo’n belangrijke factor is bij het ontstaan van pigmentvlekken, is het heel verstandig u er optimaal tegen te beschermen. Heeft u last van pigment? Kies dan voor een goede minerale zonnefactor (deze beschermt de huid direct tegen schadelijke UV stralen) met een SPF 50 die berschermt tegen UV A en B stralen en waar ook antioxidanten aan toegevoegd zijn. Smeer uw huid elke 2 uur royaal in indien u buiten bent. Vergeet daarbij uw decolleté, handen en oren niet. Geef uw huid in het voorjaar rustig de tijd om weer aan de zon te wennen.

Behandelmethodes die wij toepassen bij pigmentvlekken

Intakegesprek bij pigmentvlekken

In het eerste gesprek bespreekt de huidtherapeut met u de meest geschikte behandelmethode. We houden daarbij rekening met de diepte van het pigment, de plek, de oorzaak, de vorm, de kleur, uw huidtype en uw zongewoonten. Behandeling is altijd gericht op het lichter maken van de vlekken. Volledig laten verdwijnen lukt meestal niet, zeker niet met één behandeling. Maar met motivatie, geduld en het opvolgen van onze adviezen zijn mooie resultaten absoluut haalbaar!

Bel  0224-215247 voor meer informatie of voor het plannen van een afspraak bij Huidkliniek Linskens.