Overbeharing

in het zicht soms erg beschamend

Overbeharing bij vrouwen (en mannen)

Beharing waar je het niet wilt, vooral na de menopauze komt het vaak voor. Zeker in het gezicht ervaart men dit als gênant, in welke vorm dan ook. Van stugge, eigenwijze haren op de kin, tot een snorretje of zelfs baardgroei. Het goede nieuws is: de huidtherapeut kan er wat aan doen. Voor vrouwen (maar soms ook mannen) kan dit een enorme opluchting zijn.

Oorzaken van overbeharing

Ongewenste haargroei wordt sporadisch veroorzaakt door een ziekte, maar meestal is er iets anders aan de hand. De aanstichter is vaak de aan- of afwezigheid van mannelijke hormonen (androgenen) of vrouwelijke hormonen (oestrogenen). Meestal zien we overbeharing in het gezicht, maar ook wel rond de tepels of navel.

Genetische aanleg

Aanleg voor gezichtsbeharing verschilt van mens tot mens en van huidtype tot huidtype. Zo hebben vrouwen met een getinte huidskleur over het algemeen een sterkere haargroei dan vrouwen met een lichtere huid. Een hogere gevoeligheid voor mannelijke hormonen is vaak ook een familietrekje. Omdat een verhoogde hoeveelheid androgenen de oorzaak kan zijn, raden wij vrouwen altijd aan om eerst de huisarts te raadplegen. Een eventueel achterliggend probleem kan dan worden opgespoord.

Hormonale schommelingen

In een vrouwenleven komen regelmatig periodes voor waarin de hormoonhuishouding (tijdelijk) verandert, soms met ongewenste haargroei tot gevolg. Zo neemt de productie van oestrogeen af tijdens de overgang en zorgen zwangerschapshormonen ook weleens voor overbeharing. Stoppen of veranderen van anticonceptie kan eveneens een bijeffect hebben.

Medicijnen

Ook bepaalde soorten medicijnen, zoals corticosteroïden en de bloeddrukverlager minoxidil, kunnen leiden tot overmatige haargroei. Raadpleeg uw huisarts als u een verband denkt te zien.

Hirsutisme: mannelijke beharing

Wanneer bij vrouwen een mannelijk beharingspatroon ontstaat, spreken we van hirsutisme. Baardgroei is hiervan het meest voorkomende kenmerk. Meestal wordt het veroorzaakt door medicijngebruik of door hormonale factoren, bijvoorbeeld tumoren aan de bijnierschors of de eierstokken. Ook het polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS), waarbij cystes op de eierstokken groeien, kan de hormoonhuishouding ontregelen. Behandeling is dan in de eerste plaats een medische zaak. Voor effectieve ontharing kunt u terecht bij de huidtherapeut.

Hypertrichosis: willekeurige beharing

Als er zomaar op een plek op het lichaam overbeharing ontstaat, spreken we van hypertrichosis. Deze aandoening komt zowel bij mannen als vrouwen voor. Het kan aangeboren zijn (bijvoorbeeld in een moedervlek), maar ook op latere leeftijd opkomen. Bijwerking van medicijnen, een chronisch ontstoken gewricht of een chronische prikkeling op de huid zijn hierbij vaak de oorzaak.

Onze overbeharing behandelingen

Laser therapie

Een effectieve techniek om donkere haren snel te reduceren. Het licht wordt geabsorbeerd door het pigment dat zich in het haarzakje bevindt, waardoor het haarzakje wordt vernietigd en haarvormende cellen beschadigen.

Elektrische epilatie

Een effectieve behandeling waarbij met behulp van kleine stroomstootjes en een naaldje ongewenste haren behandeld kunnen worden. Dit is geschikt voor elke haarkleur en huidtype.