Eczeem

vervelende jeuk

Eczeem: kies voor een goede behandeling

Als we het hebben over eczeem, bedoelen we vooral constitutioneel eczeem, ook wel atopisch eczeem genoemd. Dit is een veelvoorkomende ontsteking van de huid, die enorme jeuk kan veroorzaken. Constitutioneel eczeem begint meestal in de eerste levensjaren. Rond de puberteit (of eerder) verdwijnt het vaak, maar dat is zeker niet altijd het geval. De aandoening kan ook later weer opvlammen of dan pas ontstaan. Omdat eczeem zo hinderlijk is, is een effectieve behandeling sterk aan te raden.

Wie zijn er gevoelig voor?

Atopisch eczeem komt in de westerse wereld steeds vaker voor, zowel onder mannen als vrouwen. Ongeveer 70% van de mensen met eczeem heeft familieleden die er ook last van hebben, of die aan astma of hooikoorts lijden. De aandoening heeft dus een sterke genetische component.

Wat zijn de kenmerken van eczeem?

roodheid: de ontsteking zorgt voor een versterkte doorbloeding van de huid
extreme jeuk: op termijn ontstaat een continue jeuk-krab-jeuk-cyclus
droge en schilferige huid
verdikking/vergroving van de huid door het krabben (lichenificatie)
bacteriële infectie in krabwondjes
pigmentverandering: op rustige plekken wordt de huid lichter of juist donkerder

Waar ontstaat het?

Atopisch eczeem kan over het hele lijf voorkomen, maar een aantal vaste plekken is echt berucht:

• gezicht/knieholten/elleboogplooi (bij jonge kinderen)
  • romp/nek/handruggen (op latere leeftijd)

Wat maakt atopisch eczeem erger?

Constitutioneel eczeem is dus genetisch bepaald, maar er zijn factoren die het kunnen verergeren:

• stress (zowel geestelijk als lichamelijk)
  • een droge huid (vooral ’s winters door centrale verwarming en gure wind)
  • contactallergie (dit kan een eczeemaanval triggeren)

Wat kan een dermatoloog voor u doen?

Uw (huis)arts of dermatoloog kan onderzoek doen naar de mogelijke oorzaak van uw eczeem. Daarnaast adviseert hij/zij medicatie als corticosteroïden (hormoonzalf), of antibiotica wanneer de huid geïnfecteerd is door een bacterie. Ook kan uw arts verbandpakken of anti-jeukmedicatie voorschrijven.

Wat kunt u zelf doen?

Door de huid in een goede conditie te houden krijgt eczeem minder kans. Laat uw huid vooral niet uitdrogen, want een droge huid is gevoeliger voor eczeem en geeft meer jeuk.

• Gebruik bij het wassen niet te veel zeep en was niet met te warm water.
  • Vet de huid na het wassen goed in en wees ook verder niet zuinig met vette crèmes. Deze helpen uw huid vocht vast te houden.
  • Vermijd ruwe, irriterende en afsluitende kleding. Uw huid moet kunnen ventileren.
  • Gun uw huid zonlicht. Maar gebruik daarbij wel een goede zonbescherming!

Onze eczeem behandelingen

Lichttherapie

Rood lichttherapie wordt toegepast voor herstel van de huid of voor effectieve behandeling van acne of huidverjonging.

Orthomoleculaire therapie

De therapie richt zich op preventie van ziekte en het verbeteren van de gezondheid door het opstellen van een evenwichtig voedingspatroon.

Goede huidverzorging

Huidkliniek Linskens adviseert en behandelt voor een goede verzorging van de huid.