Gevoelige huid

soms genetisch en kan erg pijn doen

Een gevoelige huid: hoe verzorg je die het best?

Bij Huidkliniek Linskens melden zich steeds vaker mensen met een gevoelige huid. Vooral met de vraag of we die kunnen behandelen. Soms hebben ze zelf al verschillende verzorgingsproducten uitgeprobeerd en niets werkt echt. Wat verstaan we eigenlijk onder een gevoelige huid en welke oplossingen bieden wij hiervoor?

Het ontstaan van een gevoelige huid

Een gevoelige huid kan de volgende symptomen geven: droogheid, roodheid, schilfertjes, jeuk, branderigheid of een trekkerig gevoel. Deze klachten kunnen worden veroorzaakt door factoren van binnenuit en factoren van buitenaf.

Factoren van binnenuit

Factoren van buiten

• medicijngebruik
  • fijnstof of giftige stoffen
  • cosmetica
  • uv-straling
  • roken
  • alcohol & drugs

We proberen dus allereerst met u te achterhalen welke factoren uw huidklachten veroorzaken. Daarop stemmen we een persoonlijk behandelplan af. Als een andere huidaandoening de boosdoener zou kunnen zijn, adviseren we u altijd naar uw huisarts of een dermatoloog te gaan. Misschien krijgt u dan eerst medicatie voorgeschreven.

Allergische reacties op cosmetica

Met een allergische reactie bedoelen we een reactie van het immuunsysteem op lichaamsvreemde stoffen. Op zich hoeven die stoffen niet schadelijk te zijn, het lichaam wil er alleen zo snel mogelijk vanaf. Cosmetica en verzorgingsproducten bevatten werkzame stoffen en heel diverse toevoegingen. Vooral de laatste categorie geeft vaak ongewenste huidreacties. Denk hierbij aan parfums, conserveringsmiddelen (parabenen), alcohol en kleurstoffen. Elk huidproduct moet een conserveringsmiddel bevatten, anders zou het meteen na opening al niet meer houdbaar zijn. Het gaat erom welke goedgekeurde middelen in een product worden toegepast.

Huidveroudering

Als we ouder worden, verandert ook de huid. De doorbloeding wordt minder, de natuurlijke vochtigheidsfactor neemt af en de talgproductie loopt terug. Ook wordt de huid dunner, waardoor verwijde bloedvaatjes zichtbaarder kunnen worden. Zo’n netwerk van vaatjes noemen we couperose. Door hormonale veranderingen tijdens bijvoorbeeld de menopauze of door medicatiegebruik kan er ook meer (ongewenste) haargroei ontstaan.

Voeding en de huid

Voeding heeft grote invloed op de conditie van de huid, zowel in positieve als negatieve zin. Onze huidtherapeut Britta Meijers is ook orthomoleculair voedingsdeskundige. Als u wilt, bespreekt zij uw eetpatronen met u en geeft orthomoleculair voedingsadvies dat uw huid meer in balans brengt.

Behandeling van de gevoelige huid

Vertoont uw huid symptomen van overgevoeligheid, neem dan gerust contact met ons op. Wij kunnen u hierover goed adviseren, ook wat betreft de keuze van verzorgingsproducten. Dit geldt overigens ook voor de aanpak van een droge huid.

Onze gevoelige huid behandelingen

Lichttherapie

Rood lichttherapie wordt toegepast voor herstel van de huid of voor effectieve behandeling van acne of huidverjonging.

Goede huidverzorging

Huidkliniek Linskens adviseert en behandelt voor een goede verzorging van de huid.