Lymftaping

Lymftaping bij lymfoedeem en zenuwpijn

Lymftaping kan een goede aanvulling zijn op bestaande therapieën voor lymfoedeem of zenuwpijn. De huidtherapeuten van Huidkliniek Linskens zijn hierin volledig opgeleid. Lymftaping is geen wondermiddel, maar bij verrassend veel mensen levert het positieve resultaten op. Het vermindert oedeem en verzacht (bestralings)littekens.

Hoe werkt lymftaping?

Lymftaping is gebaseerd op de gedachte dat het lichaam zichzelf, onder de juiste voorwaarden, kan helpen genezen. De hiervoor ontwikkelde tape lijkt op een gewone pleister, maar komt qua dikte, gewicht en elasticiteit overeen met de menselijke huid. De tape wordt onder spanning en op een gerekte huid aangebracht. De bovenste huidlaag wordt hierdoor iets ‘gelift’. Zo ontstaat meer ruimte tussen de eerste en tweede huidlaag. Hier bevinden zich kleine, maar belangrijke lymfvaatjes. Het effect van de tape is meervoudig:

Afvoeren van lymfoedeem

Door de ontstane ruimte kunnen de kleine lymfvaatjes het oedeem beter opnemen én afvoeren. En omdat 80% van de lymfbanen in de huid ligt, valt hiermee dus winst te boeken.

Sturen en stimuleren

Oedeem heeft de mooie eigenschap zich langs de tape te verplaatsen. Door de tape gericht aan te brengen, stimuleer je het vocht de gewenste kant op, richting goedwerkende lymfknopen.

Verminderen van zenuwpijn

Door de liftende werking van de tape neemt de druk op de zenuwuiteinden af. Hierdoor ervaart men vaak minder zenuwpijn.

Verzachten van littekens

Het optillen van de bovenste huidlaag zorgt voor een lossere structuur van het bindweefsel en voor een betere doorbloeding. Dit heeft ook een positief effect op verharde bestralingslittekens.

Wanneer lymftaping?

Huidkliniek Linskens doet lymftaping ook naast andere oedeembehandelingen (bijvoorbeeld lymfedrainage, zwachtelen of een elastische kous). De tape is hypoallergeen, waterbestendig en elastisch. Het beperkt u niet in uw bewegingen en blijft een dag of vijf zitten, ook tijdens het douchen. Eigenlijk is het dus een 24-uurstherapie! We passen het toe waar lymfoedeem is ontstaan:

• arm (na okselkliertoilet en bestralingen)
  • borstkas
  • schoudergebied
  • borst (na borstsparende operatie)

Onze lymftaping behandelingen

Lymftaping

Een speciale tape wordt op spanning op een opgerekt huid geplakt. Hierdoor ontstaat meer ruimte tussen de eerste en tweede huidlaag.