Couperose

bloedvaatjes in het gezicht

Heeft u verwijde dunne bloedvaatjes in uw gezicht? Niet een paar, maar flinke aantallen? De medische term hiervoor is couperose. Het kan absoluut geen kwaad, maar mensen vinden het vaak niet mooi. Gelukkig zijn er manieren om de vaatjes veilig te verwijderen. De huidtherapeuten van Huidkliniek Linskens zijn hiervoor opgeleid.

Hoe ontstaat deze aandoening?

Ook ons gezicht bevat bloedvaatjes, die de huid van voeding voorzien en afvalstoffen afvoeren. Wanneer de wanden van deze vaatjes verzwakken en verwijden (of zelfs openspringen), kunnen ze zichtbaar worden in het gezicht. De kleur kan variëren van lichtrood tot donkerpaars. Als deze verwijde bloedvaatjes een heel netwerkje in het gezicht vormen, spreken we van couperose.

Oorzaken van couperose

De belangrijkste oorzaak is simpelweg veroudering. Want couperose begint meestal op middelbare leeftijd, als vaatwandjes verzwakken en de huid dunner wordt. Gesprongen bloedvaatjes worden hierdoor sneller zichtbaar. En denkt u: mijn oma had het ook, dan kan dat kloppen. Erfelijke factoren spelen vaak een rol bij couperose. Daarnaast kunnen roken, overmatig zonnen, bloedverdunners en andere medicijnen het verergeren. Op jongere leeftijd ontstaat couperose het vaakst tijdens een zwangerschap.

Verwijderen van couperose

Deze huidaandoening verdwijnt niet spontaan. Gelukkig kunnen zowel beginnende als uitgebreide vormen effectief worden aangepakt. Dit is mogelijk omdat de gesprongen bloedvaatjes niet meer actief zijn bij de aan- en afvoer van zuurstof en afvalstoffen in de huid. De huidtherapeut legt u tijdens het eerste consult alles over de behandeling uit. U krijgt persoonlijk advies en hoort dan ook wat het tarief is.

Onze behandelingen bij couperose

Laser therapie

Een effectieve techniek om donkere haren snel te reduceren. Het licht wordt geabsorbeerd door het pigment dat zich in het haarzakje bevindt, waardoor het haarzakje wordt vernietigd en haarvormende cellen beschadigen.

Elektrische coagulatie

In de huid wordt stroom omgezet in warmte waardoor de eiwitten, die zich in het bloedvaatje bevinden, worden verhit. Hierdoor wordt het bloedvaatje minder zichtbaar of wordt het verwijderd.