Ouderdomswratten

bij twijfel goed om altijd te laten checken

Ouderdomswratten

Een van de meest voorkomende goedaardige huidtumoren is de ouderdomswrat. De naam zegt precies wat het is, al kunnen ouderdomswratten al vanaf het 40e levensjaar ontstaan. Vaak blijft het ook niet bij één plekje, maar nemen ze geleidelijk in aantal toe. Bij twijfel is het altijd goed om deze wratten op kwaadaardigheid te laten checken. Huidtherapeuten zijn hiervoor opgeleid. Vindt u ze ontsierend, dan kunt u ze bij Huidkliniek Linskens laten verwijderen.

Hoe ziet een ouderdomswrat eruit?

Bij mensen met een wit huidtype liggen ouderdomswratten bovenop de huid. Ze voelen ruw aan, zijn meestal duidelijk begrensd en ovaal tot rond van vorm. De kleur van een ouderdomswrat kan zich ontwikkelen van licht naar donkerbruin of uiteindelijk zelfs zwart. Dit is op zich een normaal proces. We zien ze meestal in het gezicht, op de romp en bovenop de handen.

Dermatosis papulosa nigra

Een variant van ouderdomswratten is Dermatosis papulosa nigra, meerdere bruinzwarte bultjes of vlekjes in het gezicht. Dit komt voor bij mensen met een donker huidtype of een Aziatische achtergrond.

Oorzaak van ouderdomswratten

Hoe ouderdomswratten precies ontstaan is onduidelijk. Iets zet een te snelle deling van huidcellen in gang. Anders dan bij andere typen wratten is de oorzaak geen virus. We weten wel dat genetische aanleg een rol speelt en dat ze eerder ontstaan bij mensen die veel in de zon komen.

Onze ouderdomswratten behandelingen

Cryotherapie

Cryotherapie is gebaseerd op vernietiging van weefsel door bevriezing met stikstof.

Curettage

Curettage als huidtherapie is een kleine ingreep waarbij een oneffenheid van de huid wordt geschraapt.

Cauterisatie

Cauterisatie is gericht op de vernietiging van weefsel door warmte. De huidafwijking wordt verbrand met een cauteerpen.