Pigmentvlekken

donkere vlekken op de huid

Pigmentvlekken

Pigmentvlekken zijn grotere, donkere huidverkleuringen, die ontstaan doordat pigment (melanine) zich op één plek in de huid ophoopt. In kleine vorm kennen we ze als moedervlekjes of sproeten. Een pigmentvlek kán al bij de geboorte aanwezig zijn. Vaak ontstaan ze echter pas op latere leeftijd, als iets de huid aanzet tot meer pigmentproductie (ook wel hyperpigmentatie genoemd).

Oorzaken van pigmentvlekken

En wat is dat ‘iets’ dan? Meestal is uv-straling de grote aanjager. Door een te grote dosis zonlicht kunnen pigmentcellen gepusht worden om in hoog tempo melanine aan te maken. Geen wonder dus dat we pigmentvlekken vooral in het gezicht, op het decolleté en bovenop de handen zien. Die ontvangen nu eenmaal de meeste zonnestralen. Verder ontwikkelt hyperpigmentatie zich vaak door hormonale veranderingen en huidveroudering.

Waar ontstaan ze?

Pigmentvlekken kunnen in verschillende lagen van de huid ontstaan. Vlekken die zich in de opperhuid bevinden (de bovenste huidlaag) zijn vaak bruin tot zwart. Deze zijn het makkelijkst te behandelen. Als pigmentcellen melanine afgeven in de diepere lederhuid, wordt behandeling lastiger. Die vlekken hebben ook een andere kleur, meer blauwgrijs. Het komt wel voor dat pigmentvlekken vanzelf lichter worden, maar dit kan jaren duren.

Soorten pigmentvlekken

Er zijn verschillende types pigmentvlekken. We bespreken er hier een aantal, maar ook voor behandeling van andere soorten, zoals poikiloderma van Civatte, kunt u bij Huidkliniek Linskens terecht.

Ouderdomsvlekken (zonnevlekken)

Dit zijn met afstand de meest voorkomende pigmentvlekken. Zo’n 80 procent van de mensen met een wit huidtype, zowel mannen als vrouwen, krijgt ze vanaf ongeveer het 60e levensjaar. Elders leest u meer informatie over ouderdomsvlekken.

Zwangerschapsmasker (melasma)

Deze donkerbruine vlekken ontstaan door zonlicht in combinatie met hormonen. Ze komen daarom vaak voor tijdens de zwangerschap. Ook pilgebruik en hormoontherapie bij overgangsklachten kunnen de oorzaak zijn. We zien deze vorm met name op het voorhoofd, de jukbeenderen, de bovenlip en de kin. Elders leest u meer informatie over het zwangerschapsmasker.

Post-inflammatoire hyperpigmentatie

Pigmentvlekken kunnen ook worden veroorzaakt door medicijnen en door uitwendige factoren, zoals wondjes, acne, eczeem, allergische reacties, infecties, verkeerde huidverzorgingsproducten of parfum. We noemen dit post-inflammatoire hyperpigmentatie. Deze vorm komt ook voor bij mensen met een donker huidtype. Om eerst de oorzaak aan te pakken, verwijzen we u altijd naar de huisarts. Voor behandeling van de vlekken kunt u daarna bij ons terugkomen.

Pigmentvlekken na acne

Heeft u pigmentvlekjes in het gezicht als gevolg van acne, dan voorkomen we eerst dat er nieuwe ontstekingen ontstaan. Dat doen we met een acne-behandeling, volledig afgestemd op uw huid. Als de huid rustiger is, werken we aan vermindering van de resterende pigmentvlekjes.

Voorkomen door zonbescherming

Omdat uv-straling zo’n belangrijke factor is bij het ontstaan van pigmentvlekken, is het heel verstandig u er optimaal tegen te beschermen. Kies hiervoor een goed product met SP-factor 30 of 50 en smeer u elke 2 uur royaal in. Vergeet daarbij uw decolleté, handen en oren niet. Geef uw huid in het voorjaar rustig de tijd om weer aan de zon te wennen.

Intakegesprek bij pigmentvlekken

In het eerste gesprek bespreekt de huidtherapeut met u de meest geschikte behandelmethode. We houden daarbij rekening met de diepte van het pigment, de plek, de oorzaak, de vorm, de kleur, uw huidtype en uw zongewoonten. Behandeling is altijd gericht op het lichter maken van de vlekken. Volledig laten verdwijnen lukt meestal niet, zeker niet met één behandeling. Maar met motivatie, geduld en het opvolgen van onze adviezen zijn mooie resultaten absoluut haalbaar.

Onze pigmentvlekken behandelingen

Cryotherapie

Cryotherapie is gebaseerd op vernietiging van weefsel door bevriezing met stikstof.

Peelings

Huidkliniek Linskens biedt verschillende peelings van mild tot dieper in de huid.

Camouflage therapie

Om storende huiddelen minder te laten opvallen, gebruikt Huidkliniek Linskens veegvast en waterafstotende camouflageproducten die optimale dekking geven wanneer u dat nodig heeft.