Wanneer afvallen niet lukt… Al eens gedacht aan lipoedeem?

Je hebt alle diëten die er zijn al geprobeerd. Je staat meerdere dagen per week in de sportschool, maar toch zonder gewenst resultaat… Die benen, heupen en/of armen blijven voller. Telkens weer moet je opmerkingen van anderen mensen verdragen. ‘’Misschien moet je je voeding eens aanpassen’’ of ‘’heb je dit dieet al geprobeerd?!’’. Terwijl jij al zo je best doet met sporten en toch echt wel gezond eet. Oneerlijk! Naast het feit dat gewicht verliezen onwijs moeilijk gaat, heb je last van vermoeide/zware benen en vraag je je af waar die blauwe plekken steeds vandaan komen op je pijnlijke benen/armen. Herkenbaar? Deze symptomen wijzen op lipoedeem. Vrouwen lopen hier vaak jaren mee rond en snappen niet waarom ze nou niet afvallen ondanks het vele sporten en gezonde voeding. In deze blog lees je alles over deze niet zo bekende aandoening.

Ontstaanswijze

Lipoedeem is een chronische erfelijke aandoening die zich rond de puberteit bij vrouwen begint te uiten in vollere benen/heupen waarbij de taille wel opvallend slank kunnen zijn. Er is een onregelmatige verdeling van de vetophopingen. Er wordt vet aangemaakt, maar nauwelijks verbrand. In verdere stadia is er ook een verminderde afvoer van lymfevocht (oedeem) in combinatie van verslapping van het bindweefsel. De precieze ontstaanswijze van de aandoening is onduidelijk, maar waarschijnlijk is het een combinatie van vrouwelijke hormonale disbalans, genetische factoren, verergering van overgewicht en te weinig of verkeerd bewegen. Omdat lipoedeem niet heel bekend is, wordt er meestal niet direct aan lipoedeem gedacht en worden verschillende diëten en veel sporten ingezet zonder resultaat. Met als gevolg dat er zich steeds meer klachten gaan ontwikkelen, zoals vermoeide pijnlijke benen en/of armen en het snel ontstaan van blauwe plekken. Vaak wordt na jaren rondlopen met klachten pas de diagnose lipoedeem gesteld. Maar wat nu? Het is een chronische aandoening, maar blijf er zeker niet mee rondlopen! Er zijn namelijk veel behandelingen die de klachten kunnen verminderen en verergering doen voorkomen. In eerste instantie is de behandeling gericht op pijndemping en het verminderen het lymfoedeem.

Manuele lymfedrainage

Bij manuele lymfdrainage activeert de huidtherapeut, met een zacht pompende beweging, het fijne netwerk van de lymfevaten direct onder de huid. De lymfdrainage stimuleert de vochtopname door de lymfvaten en verhoogt de afvoer van weefselvocht. Zeker wanneer er naast het lipoedeem sprake is van vochtophoping, biedt manuele lymfdrainage perspectief.
Oedeem- en fibrosegrepen zijn speciale handgrepen. Met oedeemgrepen leidt de huidtherapeut vocht door het weefsel naar een plaats waar het vocht gemakkelijker wordt opgenomen. Met fibrosegrepen maakt de huidtherapeut verhard weefsel (fibrose) soepeler.

Therapeutisch elastische kousen

Naast manuele lymfedrainage, wordt ambulante compressietherapie toegepast. Dit is een combinatie van het zwachtelen van ledematen door de huidtherapeut en bewegen door de patiënt. Hiermee wordt de vochtophoping geminimaliseerd en gestabiliseerd. Wanneer verdere afname van omvang niet mogelijk is, worden therapeutisch elastische kousen aangemeten om het resultaat te behouden en de pijnklachten te verminderen. De compressiekousen worden door de huidtherapeut aangemeten en moeten elke dag worden gedragen om extra vochtvorming tegen te gaan en de afvoer van lymfe te bevorderen.

Zelfmanagement

Naast de behandelingen bij de huidtherapeut kunt u zelf ook aan de slag om de klachten te verminderen. Sporten blijft van belang, maar overbelast het lichaam niet. Blijf wel in beweging! Ga bijvoorbeeld eens wandelen of zwemmen. Tijdens het wandelen wordt de werking van de kous ook nog eens bevordert. Bij zwemmen is geen compressie nodig omdat de druk in het water als compressie werkt. Er wordt aanbevolen om één uur per dag te bewegen. Tevens is krachtraining belangrijk, maar kortdurend intensief. Meer spierkracht geeft toename van de pompfunctie van het lymfesysteem, waardoor afvoer van afvalstoffen, lymfevocht en vet wordt gestimuleerd.

Draag geen knellende kleding, dit kan snijden in de huid. Let ook op te strakke bh bandjes of broekriemen. Verder is het belangrijk om de huid goed te blijven verzorgen omdat deze wat kwetsbaarder kan zijn bij lipoedeem. Gebruik bij voorkeur geen bodylotion met parfum (hoe lekker het ook ruikt, deze irriteren de huid) maar ga voor pH-neutrale producten die de huid goed hydrateren en soepel houden. Zoals eerder genoemd kan diëten lipoedeem niet verhelpen, maar verandering in leefstijl kan je zeker helpen je fitter te voelen! Het is noodzakelijk om niet in gewicht aan te komen (om de druk op de vaten te beperken). Zorg in ieder geval voor een gezond BMI, een diëtist kan eventueel helpen dit te bereiken.

Lipoedeem is en blijft een chronische aandoening. Het juist inzetten van therapie en zelfmanagement biedt verlichting van de klachten. De therapie voorkomt dat het lipoedeem zich verder ontwikkelt. Zijn deze klachten passend voor jou herkenbaar? Neem eens contact op met de huidtherapeuten van Huidkliniek Linskens.