Paaseitjes, wat doen ze met de huid?

Het is weer bijna Pasen!

Zelf vind ik deze periode van het jaar heerlijk, vaak is het prachtig weer en hebben we lekker lang weekend. Nu in deze tijden van corona, zitten we helaas al veel thuis. Met Pasen in aantocht zijn die paaseitjes toch wel heel verleidelijk als  deze de hele dag thuis binnen handbereik liggen. De discussie ‘is chocola slecht voor je huid?’ wordt al jaren gevoerd. Maar wat doet chocola eigenlijk met de huid en heeft het ook nog een positieve invloed op de huid (jazeker!)? Je leest het allemaal in deze nieuwe blog!

Suikers

De cacao zelf is niet direct slecht voor de huid, het gaat met name om de suikers die de boosdoeners zijn voor de huid. Wanneer we suiker binnen krijgen, wordt dit in de dunne darm afgebroken naar glucose, dit komt vrij in de bloedbaan, van waaruit het getransporteerd wordt naar weefselcellen in onze spieren en organen. Om glucose op te nemen moet het lichaam insuline aanmaken, om het vervolgens om te zetten naar energie. Toen ik op een congres een presentatie bijwoonde van Dr. Kris Verburgh, heb ik geleerd dat naast suikers, zetmeel en dierlijke proteïnen IGF (insuline-like- growth factor) en de productie van insuline stimuleren. Nu is uit onderzoek gebleken dat IGF en insuline een rol spelen bij het versnellen van huidveroudering. Hiernaast zorgen IGF en insuline ervoor dat de productie van androgenen (de hormonen die een rol spelen bij het ontstaan van acne) wordt gestimuleerd, met als gevolg een toegenomen talgproductie, een verdikte bovenste huidlaag en meer ontstekingen. Bij ontstekingen ontstaan weer vrije radicalen welke verschillende moleculen onstabiel maken, met schade aan lichaamscellen, eiwitten en DNA ten gevolg.              

Terugkomend op huidveroudering en suikers: wanneer er te veel suiker ons lichaam binnen komt, kan het niet meer voldoende worden opgenomen door ons lichaam, suikermoleculen gaan zich vast maken aan eiwitmoleculen, wat glycatie wordt genoemd. Er worden dan advanced glycation end products (AGE’s) gemaakt, welke ook weer ontstekingsbevorderend zijn. Wanneer het lichaam met AGE’s overspoeld raakt, gaan de AGE’s zich binden met collageen en elastine, waardoor deze stug worden en stuk gaan. Normaal zorgen collageen en elastine voor stevigheid in de huid en bloedvaten.  Echter is bij huidveroudering en acne suiker natuurlijk niet de enige boosdoener, helaas hebben genen en omgevingsfactoren hier ook mee te maken.
Hoe zit dat dan met suikers in fruit? Wanneer je één stuk/handje fruit in zijn geheel (dus niet alleen het sap) per eetmoment inneemt, zorgen de aanwezige vezels, vitamine en mineralen ervoor dat het suiker langzaam afgegeven wordt aan het lichaam. Dit is in normale hoeveelheden niet negatief voor het lichaam.

Melk

Meestal bevatten paaseitjes ook melk (tenzij je hele pure paaseitjes eet). Het probleem hierbij is dat melk weer melksuikers bevatten. Mensen met acne of eczeem kunnen baat hebben bij het vermijden van melk. Deze melksuikers kunnen de aanmaak van androgenen en groeihormonen stimuleren, hierboven kon je lezen wat voor invloed dit op acne heeft. Bij eczeem kan het invloed hebben doordat (melk)suikers een ontstekingsreactie in het lichaam geven. Maar het kan ook komen, doordat sommige mensen met huidproblemen reageren wanneer de melkeiwitten ontstekingsreacties is de darmwand maken. Koemelk eiwitten zijn net iets te groot om goed doorgelaten te worden in de darmwand. Maar het lichaam wilt heel graag eiwitten hebben, daarom doet het toch zijn best om het op te nemen. Hierdoor wordt de darmwand verzwakt, wat je terug kunt zien in de huid.

Positieve effecten van chocolade

We sluiten deze blog af met de positieve effecten van chocolade! Chocolade bevat natuurlijk cacao. Cacao bevat zeer veel flavonoïden, welke anti-oxidanten zijn. Anti-oxidanten zijn heel belangrijk in de strijd tegen vrije radicalen (vrije radicalen kunnen de huid verouderen, dit is te zien aan een dunnere huid, ontwikkeling van lijntjes en pigmentvlekken). Flavonoïden zorgen voor een betere werking van insuline en bij regelmatige inname zien we minder chronische ontstekingen. Wanneer je dus echt niet van de paaseitjes af kunt blijven, eet ze dan zo puur mogelijk, het liefst vanaf 80% cacao.

Let wel!: niet alle chocolade bevat grote hoeveelheden flavanoïden. Zelfs die met een grote hoeveelheid cacao niet. Want als cacao wordt verhit dan gaan de werkzame stoffen verloren. Tijdens het productieproces wordt chocolade vaak op een hoge temperatuur gemalen en gebrand waardoor de polyfenolen verdwijnen. Het gunstige effect van chocolade is daarmee deels verdwenen. Houd dit dus in de gaten!

Bronnen:
Dr. Kris Verburgh, MD Vrije Universiteit Brussel
Britta Meijers, Huidtherapeut en orthomoleculair voedingstherapeut

Geschreven door: Nikita Kanjer