Manuele lymfedrainage na een (cosmetische) ingreep

Een cosmetische ingreep kan een lang herstel tot gevolg hebben. Hierbij komt vaak pijn, vocht en verhard weefsel (fibrose) opspelen. Deze verschijnselen kunnen als erg vervelend ervaren worden en beperkingen geven in het bewegen en dagelijks leven. Na een cosmetische ingreep ben je graag zo snel mogelijk weer op de been. Hoe? Dat lees je in deze nieuwe blog!

Wanneer?

Vaak voert de huidtherapeut manuele lymfedrainage uit wanneer er ergens in het lichaam lymfeklieren operatief zijn verwijderd. Overige cosmetische ingrepen waarbij manuele lymfedrainage kan worden uitgevoerd zijn ooglidcorrecties, buikwandcorrecties, borstverkleining of een facelift. Maar ook na een liposuctie bij bijvoorbeeld lipoedeem, kan het herstel versnelt worden door middel van manuele lymfedrainage. De verhardingen die ontstaan na een cosmetische ingreep, zijn het gevolg van het ontstekingsproces en weefselschade die optreden door de ingreep. Bovendien wordt er zwelling veroorzaakt door een reactie op de canule (het instrument waarmee de vetcellen verwijdert worden bij liposuctie).

Manuele lymfedrainage

Bij manuele lymfdrainage activeert de huidtherapeut, met een zacht pompende beweging, het fijne netwerk van de lymfevaten direct onder de huid. De lymfdrainage stimuleert de vochtopname door de lymfvaten en verhoogt de afvoer van weefselvocht.

Waarom?

Waarom is dit een manier om het herstel na een ingreep sneller te laten voorlopen? Lymfevocht bevat onder andere vocht (zoals de naam het al zegt), maar lymfevocht bevat ook eiwitten en afvalstoffen. Door de stimulatie van het lymfesysteem worden naast vocht ook afvalstoffen sneller door het lichaam opgeruimd. Hierdoor zullen blauwe/beurse plekken op het lichaam sneller verdwijnen en zal zwelling en pijn sneller afnemen. Ook wordt verhard weefsel losgemaakt. Uiteindelijk is het lichaam voorspoediger hersteld na een aantal manuele lymfedrainage behandelingen en kunt u eerder genieten van het behaalde resultaat van een cosmetische ingreep!

Hoeveel behandelingen zijn er nodig?

Dit hangt af van de hoeveelheid vocht en welke (cosmetische) ingreep is uitgevoerd. Daarnaast is ieder lichaam anders en reageert ieder lichaam weer anders op een (cosmetische) ingreep. Om de hoeveelheid behandelingen te kunnen bepalen, moet de huidtherapeut de hoeveelheid vocht eerst beoordelen. Doordat vochtophopingen verminderen en de doorbloeding wordt verbetert, is na de eerste behandeling vaak al verlichting voelbaar! Neem contact met ons op en ontdek wat de huidtherapeut kan betekenen!